Call4Service
Contactformulier
Nieuwsbrief
Vacatures
SKF Logistics Header Bild
VAN SIMULATIE NAAR REALITEIT

Rollagerfabrikant SKF automatiseert zijn magazijn on the fly

Op basis van uitgebreide procestijdsimulaties ontwikkelde Jungheinrich een op maat gemaakte logistieke oplossing om de materiaalstroom van SKF te automatiseren. Nu zorgen 16 AGVs van het type EKX 516a voor een hogere productiviteit in een nieuw smallegangenmagazijn met 18 gangen.

Als 's werelds grootste leverancier van wentellagers met vestigingen in ongeveer 130 landen, zijn efficiënte opslagprocessen essentieel voor onze klant SKF. Toenemende orderaantallen en nieuwe eisen voor interne processen deden de weegschaal doorslaan ten gunste van automatisering op 's werelds grootste productielocatie in Schweinfurt. Jungheinrich leverde een geïntegreerde logistieke oplossing met 16 geautomatiseerde EKX 516a smallegangentrucks, die dagelijks ongeveer 80 ton goederen door het magazijn verplaatsen zonder bedieners. De herstructurering is een essentiële stap voor SKF om zijn eigen concurrentievermogen veilig te stellen.

Logistiek met open hart

SKF gebruikt EKX 516a automatisch geleide voertuigen (AGV's) om de materiaalstroom te automatiseren in een hoogbouwmagazijn met 18 gangen en ongeveer 18.700 palletopslaglocaties. Om de productie niet in gevaar te brengen, vond de achttien maanden durende ombouw van het magazijn plaats terwijl het gewoon in bedrijf was. Een nauwkeurige planning vooraf en een perfect gecoördineerd team zorgden voor een soepel proces. De Zweedse kogellagerfabrikant investeerde bijna zeven miljoen euro om zijn magazijnlogistiek up-to-date te brengen. Verhoogde efficiëntie, hogere procesbetrouwbaarheid en verbeterde werkomstandigheden hebben al snel bewezen dat deze beslissing in alle opzichten loont. 

Ideaal gepositioneerd voor de toekomst

De AGV's van Jungheinrich vormen de kern van de nieuwe magazijnoplossing. Als hoofdaannemer leverde Jungheinrich echter ook het palletmagazijn, het palletmagazijn met geïntegreerde elektrische vloertransportband, de containerbaan-techniek, zeven ergonomische orderverzamelwerkplekken en het Jungheinrich Warehouse Control System (WCS) voor de besturing van de geautomatiseerde processen. “We wilden in het algemeen nog productiever worden en ons optimaal positioneren voor toekomstige groei en nieuwe activiteiten,” legt SKF projectmanager Andreas Wartha uit. “We zijn een stuk dichter bij het bereiken van dit doel gekomen.” 

Automatisering als nieuw succesprincipe

De EKX 516a, oorspronkelijk een handmatige tri-laterale stapelaar, beheerst moeiteloos het nieuw geïntroduceerde goederen-naar-persoon-principe en zorgt ervoor dat de medewerkers op de verschillende orderverzamelstations te allen tijde soepel kunnen werken. Waar voorheen vrachtwagens elkaar de weg versperden, zorgen de processen nu voor efficiënt tijdgebruik en zijn ze veilig. Overwerk doordeweeks en in het weekend is tot een minimum beperkt door het automatiseren van de routes, terwijl de werkomstandigheden aanzienlijk zijn verbeterd. 

Complexe implementatie, met vertrouwen uitgevoerd

Jungheinrich begeleidde het SKF-team bij elke stap: van de planningsfase en de vier bouwfasen tot de service en ondersteuning. Op geen enkel moment kwamen de werkzaamheden tot stilstand. Een complexe en veeleisende ontwerpfase met procestijdsimulaties bepaalde vooraf de exacte logistieke eisen van de klant: 16 EKX-stapelaars om de werkplekken te bedienen. Het bereiken van een groeipercentage met twee cijfers werd als planningsparameter gedefinieerd. Het resultaat is een volledig op maat gemaakte oplossing met een groot potentieel voor de toekomst.

 

Andreas Wartha Kundenbild
Andreas Wartha
Manager Warehouse Operations SKF Logistics

“Met de experts van Jungheinrich hebben we de ingebruikname van onze geautomatiseerde magazijnoplossing onder de knie gekregen, zelfs tijdens lopende werkzaamheden.”

3 vragen aan Andreas Wartha

Manager Warehouse Operations SKF Logistics

 

Overzicht project

Uitdagingen

  • Veranderde orderstructuren en een te hoog aandeel niet-winstgevende tijd.
     
  • Aanpassing van de bestaande magazijnstructuren aan de eisen van de nieuwe logistieke oplossing.
     
  • Complexe inbedrijfstelling in meerdere fasen in vier bouwfasen tijdens de lopende operatie.
     
  • Herstructurering van orderverzamelen van persoon-naar-goederen naar goederen-naar-persoon principe.

Oplossingen

  • Geautomatiseerd smallegangenmagazijn met 18 gangen en ongeveer 18.700 opslaglocaties.
     
  • 16 geautomatiseerde Jungheinrich EKX 516a smallegangentrucks.
     
  • 8 orderverzamelwerkplekken met geïntegreerde elektrische vloertransporteur en 13 EBB voertuigen.
     
  • Jungheinrich Warehouse Control System WCS met aangepaste interface naar het SKF WMS.

Successen

  • Op maat gemaakte logistieke oplossing op basis van uitgebreide procestijdsimulaties vooraf.
     
  • Verhoogde productiviteit, maximale procesbetrouwbaarheid en verbeterde werkomstandigheden.
     
  • Geoptimaliseerd ruimtegebruik met een tweecijferige verhoging van de limietcapaciteit.
     
  • Zekerheid van leveringscapaciteit tijdens de volledige verbouwingsfase van achttien maanden.


Gebruikte oplossingen