Waar moet u rekening mee houden bij het inrichten van uw magazijn? Welk type rek is het meest geschikt voor uw toepassing? U ontdekt het in deze brochure.
Automatisering is trending. Maar niet elk magazijn hoeft geautomatiseerd te worden. In deze whitepaper geven we u tips mee om de goede beslissing te nemen.
Rollagerfabrikant SKF automatiseert zijn magazijn on the fly
Op basis van uitgebreide procestijdsimulaties ontwikkelde Jungheinrich een op maat gemaakte logistieke oplossing om de materiaalstroom van SKF te automatiseren. Nu zorgen 16 AGVs van het type EKX 516a voor een hogere productiviteit in een nieuw smallegangenmagazijn met 18 gangen.
De embedded inhoud vereist uw toestemming.
Helaas is deze inhoud is niet beschikbaar vanwege uw huidige cookie-voorkeuren.
Gelieve "marketing" cookies om de inhoud weer te geven.
Als 's werelds grootste leverancier van wentellagers met vestigingen in ongeveer 130 landen, zijn efficiënte opslagprocessen essentieel voor onze klant SKF. Toenemende orderaantallen en nieuwe eisen voor interne processen deden de weegschaal doorslaan ten gunste van automatisering op 's werelds grootste productielocatie in Schweinfurt. Jungheinrich leverde een geïntegreerde logistieke oplossing met 16 geautomatiseerde EKX 516a smallegangentrucks, die dagelijks ongeveer 80 ton goederen door het magazijn verplaatsen zonder bedieners. De herstructurering is een essentiële stap voor SKF om zijn eigen concurrentievermogen veilig te stellen.
Logistiek met open hart
SKF gebruikt EKX 516a automatisch geleide voertuigen (AGV's) om de materiaalstroom te automatiseren in een hoogbouwmagazijn met 18 gangen en ongeveer 18.700 palletopslaglocaties. Om de productie niet in gevaar te brengen, vond de achttien maanden durende ombouw van het magazijn plaats terwijl het gewoon in bedrijf was. Een nauwkeurige planning vooraf en een perfect gecoördineerd team zorgden voor een soepel proces. De Zweedse kogellagerfabrikant investeerde bijna zeven miljoen euro om zijn magazijnlogistiek up-to-date te brengen. Verhoogde efficiëntie, hogere procesbetrouwbaarheid en verbeterde werkomstandigheden hebben al snel bewezen dat deze beslissing in alle opzichten loont.
Ideaal gepositioneerd voor de toekomst
De AGV's van Jungheinrich vormen de kern van de nieuwe magazijnoplossing. Als hoofdaannemer leverde Jungheinrich echter ook het palletmagazijn, het palletmagazijn met geïntegreerde elektrische vloertransportband, de containerbaan-techniek, zeven ergonomische orderverzamelwerkplekken en het Jungheinrich Warehouse Control System (WCS) voor de besturing van de geautomatiseerde processen. “We wilden in het algemeen nog productiever worden en ons optimaal positioneren voor toekomstige groei en nieuwe activiteiten,” legt SKF projectmanager Andreas Wartha uit. “We zijn een stuk dichter bij het bereiken van dit doel gekomen.”
Automatisering als nieuw succesprincipe
De EKX 516a, oorspronkelijk een handmatige tri-laterale stapelaar, beheerst moeiteloos het nieuw geïntroduceerde goederen-naar-persoon-principe en zorgt ervoor dat de medewerkers op de verschillende orderverzamelstations te allen tijde soepel kunnen werken. Waar voorheen vrachtwagens elkaar de weg versperden, zorgen de processen nu voor efficiënt tijdgebruik en zijn ze veilig. Overwerk doordeweeks en in het weekend is tot een minimum beperkt door het automatiseren van de routes, terwijl de werkomstandigheden aanzienlijk zijn verbeterd.
Complexe implementatie, met vertrouwen uitgevoerd
Jungheinrich begeleidde het SKF-team bij elke stap: van de planningsfase en de vier bouwfasen tot de service en ondersteuning. Op geen enkel moment kwamen de werkzaamheden tot stilstand. Een complexe en veeleisende ontwerpfase met procestijdsimulaties bepaalde vooraf de exacte logistieke eisen van de klant: 16 EKX-stapelaars om de werkplekken te bedienen. Het bereiken van een groeipercentage met twee cijfers werd als planningsparameter gedefinieerd. Het resultaat is een volledig op maat gemaakte oplossing met een groot potentieel voor de toekomst.
Andreas Wartha
Manager Warehouse Operations SKF Logistics
“Met de experts van Jungheinrich hebben we de ingebruikname van onze geautomatiseerde magazijnoplossing onder de knie gekregen, zelfs tijdens lopende werkzaamheden.”
3 vragen aan Andreas Wartha
Manager Warehouse Operations SKF Logistics
Wat waren de redenen om automatisering te implementeren in het logistieke centrum in Schweinfurt en wat zijn de belangrijkste voordelen?
Het belangrijkste doel was om SKF's belangrijkste logistieke vestiging in Duitsland klaar te maken voor de toekomst en om tijd en kosten te besparen. Het nieuwe goederen-naar-persoon orderverzamelsysteem met geautomatiseerde trucks vermindert het heftruckverkeer in de gangpaden aanzienlijk. Daarnaast konden we onze aanzienlijke overwerklast verminderen. Onze medewerkers profiteren van gezondere werkomstandigheden in de hele locatie. Dankzij draadgeleiding en transponderbesturing navigeren de AGV's veilig en zelfverzekerd door het magazijn. De klok rond als dat nodig is: de trucks worden van stroom voorzien, dus het verwisselen van batterijen is niet nodig - een echt voordeel voor ons.
Met welke specifieke uitdagingen werd u geconfronteerd tijdens de ingebruikname?
Naast de EKX-trucks hebben we ook de materials handling-apparatuur, stellingen en stapelkranen, een elektrische vloertransporteur en de software voor de besturing van de geautomatiseerde componenten van Jungheinrich gekocht. Dit was een zeer uitgebreid herstructureringsproces, dat moest worden uitgevoerd tijdens een continue werking en intensief gebruik. Terwijl de inbedrijfstelling in meerdere fasen plaatsvond, moest het vermogen om te leveren te allen tijde worden gegarandeerd. Duidelijk afgebakende verantwoordelijkheden en een schone scheiding tussen de constructiegebieden en de operationele gebieden waren absoluut noodzakelijk voor een succesvolle implementatie.
Hoe beoordeelt u het totale project en zou u Jungheinrich aanbevelen als hoofdaannemer?
Absoluut, omdat niet alleen de geautomatiseerde oplossing van begin tot eind goed doordacht was, maar ook de implementatie. Tijdens het hele project werden we optimaal ondersteund en dat is nog steeds zo. De communicatie en samenwerking verliepen vlekkeloos - daar is iedereen het over eens. Jungheinrich gaf ons vanaf het begin het gevoel dat het bedrijf over de nodige expertise en ervaring beschikte voor ons vrij complexe project. We hebben precies de op maat gemaakte logistieke oplossing gekregen die we nodig hebben om onze bedrijfsdoelen te bereiken. Het 17e automatisch geleide voertuig is al besteld - verdere uitbreiding van het wagenpark is niet uitgesloten.
Overzicht project
Uitdagingen
Veranderde orderstructuren en een te hoog aandeel niet-winstgevende tijd.
Aanpassing van de bestaande magazijnstructuren aan de eisen van de nieuwe logistieke oplossing.
Complexe inbedrijfstelling in meerdere fasen in vier bouwfasen tijdens de lopende operatie.
Herstructurering van orderverzamelen van persoon-naar-goederen naar goederen-naar-persoon principe.
Oplossingen
Geautomatiseerd smallegangenmagazijn met 18 gangen en ongeveer 18.700 opslaglocaties.
Meer performance, flexibiliteit en toekomstbestendigheid: Hoe u met het automatisch magazijn tot een efficiënte en veilige goederen- en materiaalstroom komt.