In het 20 hectare grote logistieke centrum van pfenning logistics vormt een vloot van Jungheinrich vorkheftrucks de basis voor hun efficiënte materiaalstromen. Op piekmomenten breidt pfenning de reeds 88 trucks tellende vloot bij multicube rhein-neckar uit met huurtrucks.
pfenning Logistics GmbH is een logistiek specialist uit Baden-Württemberg (Duitsland). Met een investeringsvolume van 100 miljoen euro richtte pfenning logistics in 2013 een nieuw hoofdkantoor en een logistiek centrum van 20 hectare op in Heddesheim (Duitsland), de multicube rhein-neckar. De goederen worden opgeslagen in 2 delen van het gebouw. Het noordelijke deel bevat voornamelijk voedsel en andere dagelijkse benodigdheden, terwijl chemicaliën worden opgeslagen in het zuidelijke deel. De magazijnen met smalle gangen zijn goed voor meer dan 5.000 palletverplaatsingen per dag.
Om de ruimte optimaal te benutten, werd Jungheinrich al in een vroeg stadium betrokken bij de ontwikkeling van het ruimte- en vlootconcept. pfenning logistics had al besloten tot de ruwe planning voor een concept dat zich richt op smallegangenmagazijnen. Voor de smallegangentrucks waren lange rijafstanden met één batterijlading belangrijk vanwege de eisen die worden gesteld aan de handling van levensmiddelen.
Het hart van de vloot wordt gevormd door 23 EKX 515 elektrische hoog niveau combinatiepickers/stapelaars, die mechanisch worden geleid in de gangen. Christopher Granath, hoofd procestechniek bij pfenning Logistics, legt uit: "Jungheinrich heeft op ons verzoek de gangen zeer krap gehouden om een nog betere benutting van de ruimte te bereiken. Bovendien zijn de smalle gangen in de noordelijke en zuidelijke secties even breed, zodat ze ook toegankelijk zijn voor de EKX 515".
De EKX 515 smallegangentrucks zijn aangepast aan verschillende vereisten en werken met energieterugwinning. De kracht van deze toestellen is gebaseerd op hun 80 volt draaistroomtechnologie en hun hoge koppel, dat zorgt voor een effectieve acceleratie. Met een hefhoogte van 8,4 meter slaan de voertuigen goederen op euro- of industriële palletten op in het noordelijke deel. Voor het zuidelijke deel werden ze uitgerust met triplexmasten om het stapelen van chemiepalletten tot 14,4 meter hoogte mogelijk te maken. "Er werden 16 trucks uitgerust met telescopische vorken voor een grote klant uit de voedingsindustrie. Hierdoor kunnen we profiteren van snellere magazijnoperaties en hoge doorvoerniveaus", zegt Granath.
Verder bevat de vloot ook 65 ETV 216, EFG 220 en ERE 225, waarvan sommige ook energieterugwinning bieden bij het neerlaten van de lading. Op piekmomenten worden extra huurtrucks beschikbaar gesteld.
Christopher Granath zegt: "Op basis van de selectie van de beste technologie hebben we gekozen voor Jungheinrich smallegangentrucks, waarmee we al ervaring hadden op andere sites. Lange looptijden met één batterijlading waren fundamenteel voor de aankoop. De toestellen kunnen met gemak twee ploegen aan. Soms kunnen ze zelfs 24 uur per dag in 3 shifts werken. De energieterugwinning draagt hier ook aan bij. Deze factor was voor ons doorslaggevend bij de aankoop". Volgens Granath werkten de zeer korte levertijden voor huurtoestellen ook in het voordeel van Jungheinrich. Bovendien beschikt het bedrijf over flexibele ondersteuning tijdens de implementatiefasen. Bijvoorbeeld bij het aanpassen van de snelheidsprofielen en hefhoogtes van de 16 EKX 515 trucks in de noordelijke sector - een taak die afzonderlijk werd aangepakt voor elk van de 66 gangen.