Waar moet u rekening mee houden bij het inrichten van uw magazijn? Welk type rek is het meest geschikt voor uw toepassing? U ontdekt het in deze brochure.
Automatisering is trending. Maar niet elk magazijn hoeft geautomatiseerd te worden. In deze whitepaper geven we u tips mee om de goede beslissing te nemen.
Jungheinrich ontvangt voor de vierde keer op rij het platinum duurzaamheidscertificaat van EcoVadis en zit zo in de top 1% van de meest duurzame bedrijven.
Heftrucks en transpalletten voor de groothandel in Stuttgart
Op de groothandelsmarkt in Stuttgart verwerken 225 handelaren dagelijks het fruit en de groenten voor de regio Baden-Württemberg, in totaal 400.000 ton per jaar. Om het voedsel te verplaatsen, hebben ze betrouwbare en gebruiksvriendelijke vorkheftrucks en transpalletten nodig.
Zonsopgang mag dan nog ver weg zijn, de Stuttgartse groothandelsmarkt is nu al een drukte van belang: midden in de nacht lopen honderden groente- en fruithandelaren over de markt om het verse voedsel van vrachtwagens in de markthallen en later in de voertuigen van hun klanten te laden. De sfeer is even hectisch als hartelijk. In de Jungheinrich werkplaats midden op het marktterrein begint het serviceteam ook 's nachts aan zijn dienst. Eén ding was al duidelijk toen de werkplaats een paar jaar eerder werd opgericht: voor zakelijk succes is het niet genoeg om alleen maar goede producten en diensten aan te bieden - je moet ook deel uitmaken van de groothandelsfamilie.
De groothandelsmarkt van Stuttgart - enorm, uitgestrekt en ingeklemd tussen de hoofdweg B10 aan de ene kant en de treinsporen aan de andere - is het hele jaar door geopend, 365 dagen per jaar. De piekfase begint om middernacht en eindigt ergens in de ochtend. In deze periode rijden er 600 vorkheftrucks en pallettrucks door de markthallen. Er zijn voortdurend reparaties nodig en de vraag naar nieuwe transportvoertuigen is ook hoog: het perfecte terrein dus voor leveranciers zoals Jungheinrich om zich buiten hun gebruikelijke wereld van logistiek, groothandel en detailhandel te begeven - zo dacht het team van de Jungheinrich-vestiging in Stuttgart. Het blijkt dat de dingen niet altijd zo eenvoudig zijn.
Het draait allemaal om vertrouwen
“Grossmarkt Stuttgart” is een van de 17 groothandelsmarkten in Duitsland. Met een oppervlakte van iets minder dan 20 hectare is het een van de kleinere in termen van omvang, maar de omzet is de op een na grootste van de groothandelsmarkt in Hamburg. Elk jaar wisselt hier ongeveer 400.000 ton voedsel van eigenaar; 225 handelaren hebben hier hun hallen, sommige vrij klein en sommige enorm. De voedselvoorziening voor ongeveer twaalf miljoen mensen is afhankelijk van alles wat hier soepel verloopt. Wanneer verkoopadviseur Salvatore Zuccala van Jungheinrich op pad is op de markt, kan hij nauwelijks een paar stappen zetten zonder aangesproken te worden door een van de handelaren of hun werknemers. Hij heeft geleerd wat mensen hier drijft: “De belangrijkste les is dat iedereen zichzelf als onderdeel van één grote familie beschouwt.” Als er bijvoorbeeld een vorkheftruck kapot gaat, leent je buurman je er graag een. Toen Jungheinrich in 2018 een hal huurde voor zijn nieuwe werkplaats midden op de groothandelsmarkt van Stuttgart, werden de leden van het serviceteam heel erg als nieuwkomers behandeld. En als zodanig is de eerste stap om jezelf te bewijzen. Zuccala legt uit: “Uiteindelijk gaat het erom het vertrouwen van de verschillende handelaren te winnen. Je moet erbij horen, benaderbaar zijn en bereid zijn om te helpen - soms zelfs gratis.
Maar als je eenmaal deel uitmaakt van de groothandelsfamilie, geniet je veel vertrouwen.” Dit wordt ook bevestigd door Bünyamin Hamurcu, die twee grote verkoophallen van de groente- en fruitdetailhandel Alem runt. Toen de Jungheinrich werkplaats ernaast kwam, begon hij zijn elektrische pallettruckvloot geleidelijk over te schakelen op Jungheinrich. Waarom deed hij dit? “Omdat Salva de beste verkoper ter wereld is”, zegt Hamurcu, terwijl de verkoopadviseur met een glimlach op zijn gezicht naast hem staat. “Ik weet dat hij me niet zomaar rotzooi zal verkopen.” Jungheinrich servicemonteur Anastassios Mpairamidis staat hier bekend als iemand die zo'n beetje alles kan repareren. Soms wordt hij zelfs gevraagd om een vastgelopen rolluik of een druppende hogedrukreiniger te repareren. “Zo werkt het nu eenmaal: je helpt elkaar. Als ik gewoon elke keer zou zeggen 'dat is niet mijn werk', of overal een prijskaartje aan zou hangen, zou onze naam hier heel snel door het slijk gehaald worden. Zo winnen we vertrouwen.”
De kracht van schoonheid
Het is 9 uur 's ochtends en Deniz Oguz is zichtbaar moe. De handelaar is al sinds middernacht hard aan het werk in zijn hal op de Canes-markt; eindelijk nadert de drukste fase op de groothandelsmarkt zijn einde. Op de vraag waarom hij voor Jungheinrich vorkheftrucks en pallettrucks heeft gekozen, antwoordt Oguz zonder aarzelen: “Ze zijn gemakkelijk te gebruiken en maken licht werk van elke klus.” Collega-handelaar Fatih Sarikaya van cateringbedrijf Hastürk is het daarmee eens: “Waar andere voertuigen haperen of schokken, rijden de Jungheinrich trucks altijd zonder problemen. En nog iets: de Jungheinrich-modellen zien er absoluut het beste uit. Ik vind het echt belangrijk dat mijn mensen en ik met gereedschap werken dat ons aanspreekt.”
Thomas Lehmann
Managing Director Märkte Stuttgart GmbH
“De servicewerkplaats op het terrein is geweldig voor de handelaren. Deze nabijheid maakt directe interactie mogelijk met een eersteklas aanbieder van transportlogistiek, en dat werkt uitstekend.”
3 vragen aan Thomas Lehmann
Managing Director Märkte Stuttgart GmbH
Uw bedrijf is een dochteronderneming van de stad Stuttgart en is verantwoordelijk voor de groothandelsmarkt in Stuttgart. Wat vindt u ervan dat Jungheinrich een werkplaats opent op de markt?
Ik zou het niet leuk moeten vinden, maar ik vind het wel leuk. We hebben nul vacatures op de groothandelsmarkt, de ruimte is beperkt maar er is veel vraag naar en uitbreiding door middel van bouwmaatregelen is erg moeilijk. Het ideale scenario zou dus zijn om de ruimte van de werkplaats van Jungheinrich aan een andere levensmiddelenhandelaar te geven. Als gemeentelijk bedrijf is het niet alleen onze taak om economisch te werken. We zijn een kritieke infrastructuur en hebben de verantwoordelijkheid om de lokale voedselvoorziening veilig te stellen. Maar er is een heel eenvoudige reden waarom ik blij ben met de aanwezigheid van Jungheinrich op onze locatie: de servicewerkplaats op het marktterrein is goed voor de handelaren, dat wil zeggen onze klanten. De nabijheid maakt directe interactie mogelijk met een eersteklas aanbieder van transportlogistiek, en dat werkt uitstekend. En er is nog een andere goede reden.
Welke andere reden is er voor u om de aanwezigheid van Jungheinrich op de locatie te verwelkomen?
We werken aan de elektrificatie van al het leveringsverkeer. Wat vrachtwagens en bestelwagens betreft, is dit meer een doel op lange termijn, onder andere omdat het moeilijk is om direct op het terrein of in de buurt laadstations te voorzien. Enerzijds betekent deze onderneming een grote investering en een omvangrijk verbouwingsproject. Anderzijds is de energie-infrastructuur er gewoon nog niet klaar voor. De groothandelsmarkt heeft al enorme hoeveelheden elektriciteit nodig, niet in de laatste plaats om de hallen de hele dag door tot 8 graden te koelen. Daarom werken we momenteel aan het opzetten van de benodigde energie-infrastructuur. Iets wat echter relatief snel kan worden bereikt, is de volledige omschakeling van diesel- naar elektrische trucks - en dat is waar Jungheinrich om de hoek komt kijken. Ik ben blij dat Jungheinrich een sterke lokale partner is die deze inspanningen kan ondersteunen met zijn producten. Ik draag ook graag mijn steentje bij en ondersteun Jungheinrich bij het tentoonstellen en presenteren van zijn elektrische trucks op de groothandelsmarkt.
Hoe beoordeelt u de samenwerking met Jungheinrich?
Ik vind de vertegenwoordigers zeer competent en toegankelijk. Ze begrijpen hoe de dingen hier op de groothandelsmarkt werken - het is een beetje een wereld op zich. Ik heb meer contact met de medewerkers van Jungheinrich dan met welke andere logistieke dienstverlener dan ook. Ik zou mijn collega's op andere groothandelsmarkten zeker aanraden om met Jungheinrich te werken.
Overzicht project
Uitdagingen
Oprichten van een Jungheinrich werkplaats voor verkoop en technische aftersales op de marktplaats
Het vertrouwen winnen van de handelaren, die zichzelf als één grote familie zien
Het merk Jungheinrich beter profileren op de groothandelsmarkt
Oplossingen
Betrokken Jungheinrich medewerkers die hun weg in de wereld van de groothandel willen vinden
Als werkplaats soms een stapje verder gaan om vertrouwen op te bouwen
Samenwerken met het marktmanagement
Voordelen voor de klant
Nabijheid door technische service ter plaatse
De inzet van elektrische trucks ondersteunt de gewenste elektrificatie van het transportverkeer op de groothandelsmarkt
Eenvoudige bediening van de transpalletten
Minder uitstoot
Elektrische heftrucks verminderen de uitstoot van het transportverkeer op het marktterrein
Hogere kwaliteit van het werk
Handelaren waarderen de gebruiksvriendelijkheid van Jungheinrich heftrucks en transpalletten
Tijdsbesparing
Het feit dat de technische klantenservice direct ter plaatse is, bespaart de marktkooplui veel tijd en ongemakkelijk reizen
Lithium-ionen vermogen
De lithium-ion batterijen die de heftrucks aandrijven, kunnen eenvoudig in de markthallen worden opgeladen.
De elektrische heftrucks van Jungheinrich zijn de meest energiezuinige en productieve elektrische heftrucks op de markt. Leverbaar met lithium-ion batterij.