Waar moet u rekening mee houden bij het inrichten van uw magazijn? Welk type rek is het meest geschikt voor uw toepassing? U ontdekt het in deze brochure.
Automatisering is trending. Maar niet elk magazijn hoeft geautomatiseerd te worden. In deze whitepaper geven we u tips mee om de goede beslissing te nemen.
De POWERLiNE truck ERDi brengt dynamiek in het magazijn
Tot 5.000 goederen per dag worden opgeslagen, verplaatst en opgehaald in het magazijn van de transport- en logistieke dienstverlener Noerpel in Ulm. Het is vaak krap. Geen probleem voor de compacte elektrische stapelaar ERD 220i. Hij zorgt voor snelheid met wendbaarheid, ergonomie en veiligheid.
De ERD 220i elektrische stapelaar van Jungheinrich POWERLiNE is het meest compacte model in zijn klasse. Tijdens tests in de overslaghal van transport- en logistiek dienstverlener Noerpel in Ulm overtuigde hij Operations Manager Florian Harrer en zijn team er al snel van dat dit niet het enige was wat hij te bieden had. De wendbare truck scoort punten met zijn duurzame lithium-ionaandrijving, extreme gebruiksgemak en indrukwekkende veiligheidsconcept.
In één vloeiende beweging tilt de ERD 220i een goederendrager op, zet hem op een andere locatie af en baant zich behendig een weg naar de nu toegankelijke pallet. Hij pakt hem moeiteloos op, draait in stilte, accelereert met een rustig gebrom en begeeft zich naar een van de laadperrons. Ruimte is schaars in de overslaghal Noerpel in Ulm. Maar de compacte ERD 220i heeft niet zoveel nodig. Het grote voordeel zijn de prestaties, en dat is precies wat Operations Manager Florian Harrer nodig heeft.
“Mijn medewerkers verwerken tot 5.000 pakketten per 24 uur in een drieploegendienst”, legt hij uit en voegt er trots aan toe: “Onze hal is misschien niet de grootste binnen de Noerpel Group, maar heeft wel de hoogste goederendoorvoer.”
Op proef
De Noerpel Group is de grootste transport- en logistieke dienstverlener van Zuid-Duitsland en de nummer één exporteur in Europa, met ongeveer 2800 werknemers verspreid over 18 locaties in Duitsland en twee dochterondernemingen in Zwitserland. Noerpel werkt al vele jaren nauw samen met Jungheinrich. "We stellen hoge eisen aan onze trucks: ze zijn 24 uur per dag, zes dagen per week in gebruik en moeten op elk moment beschikbaar zijn. We hebben de beste ervaringen met de producten en diensten van Jungheinrich”, legt Harrer uit. “Toen ons werd voorgesteld om de nieuwe ERD 220i elektrische stapelaar van Jungheinrich te testen, waren we het daar meteen mee eens.”
Manoeuvrabel, comfortabel en veilig
De ERD 220i maakte al snel indruk op Harrer en zijn medewerkers tijdens de testperiode: “Het hele concept heeft ons overtuigd.” De POWERLiNE ERDi truck is ongeveer 30 centimeter korter dan het voorgaande model en is daarmee de meest compacte stapelaar in zijn klasse. “Het hebben van een smal chassis in de overslaghal is een pluspunt”, legt Harrer uit en voegt eraan toe: "De ERD 220i heeft een topsnelheid van 14 km/u en de trilaterale bescherming van het staplatform maakt hem extreem veilig. Het veiligheidsconcept van de truck heeft indruk op me gemaakt. De ERD 220i gebruikt een sensor om te detecteren wanneer hij zich bijvoorbeeld in een vrachtwagen bevindt. Hij schakelt automatisch zijn schijnwerper in en vermindert zijn snelheid om de veiligheid en het comfort bij het oversteken van het perron te garanderen.
Opladen tijdens pauzes
De lithium-ion batterij die in de POWERLiNE ERDi is geïntegreerd, past perfect in het duurzaamheidsconcept van Noerpel. “We schakelen onze transport- en intralogistieke voertuigen geleidelijk over op alternatieve aandrijvingen”, legt Florian Harrer uit, die onder de indruk is dat duurzaamheid zo praktisch kan zijn. "De batterij kan binnen 80 minuten volledig worden opgeladen. Maar wat nog belangrijker is: hij kan steeds opnieuw worden opgeladen”, vertelt hij. Jungheinrich heeft hiervoor 30 snellaadstations in de overslaghal geïnstalleerd. “Dit maakt het gemakkelijk voor mijn medewerkers: gewoon voor elke pauze de stekker in het stopcontact steken en de truck is altijd klaar voor gebruik.” Noerpel heeft sindsdien zijn volledige vloot van 30 trucks omgeschakeld naar POWERLiNE ERDi trucks. Harrer besluit: “De trucks zijn betrouwbaar, snel, wendbaar, veilig en ze leveren ons een energiebesparing op van zo'n 30%.”
Florian Harrer
Operations Manager at Noerpel
“Mijn werknemers zijn verbaasd over de kracht van de ERD 220i - en ik over het feit dat ze nog steeds veilig zijn.”
3 vragen aan Florian Harrer
Operations Manager at Noerpel
Wat zijn de specifieke uitdagingen voor intralogistieke trucks in een overslaghal?
De ruimte in een overslaghal is altijd erg krap. De palletten staan in de hele hal in blokopslag op drukke tijden, maar worden op andere tijden uitgeladen voor verder transport. Het is net Tetris spelen, pallets verplaatsen die in de weg staan als een operator snel bij een bepaald pakket moet kunnen. We verwerken ongeveer 5.000 pakketten per dag in een drieploegendienst; dat is 24 uur per dag, zes dagen per week. De trucks rijden zonder onderbreking en moeten dit aankunnen. Daarnaast willen we, zoals alle logistieke bedrijven, duurzamer worden. Onze vloot van 30 trucks met bijbehorende aandrijvingen kan ons helpen om onze ecologische voetafdruk te verkleinen.
Welke voordelen heeft u van de POWERLiNE ERDi trucks met geïntegreerde lithium-ion batterij?
Dankzij het aandrijfconcept hoeven mijn medewerkers de batterij niet te verwisselen en hoeven ze zich dus niet bezig te houden met loodzuur batterijen. We hebben 30 laadstations strategisch in onze hal geplaatst, zodat de bestuurders hun trucks op weg naar hun pauze gewoon kunnen opladen - op elk gewenst moment dus. Het actieve laadmanagement van Jungheinrich zorgt ervoor dat de juiste hoeveelheid stroom wordt toegevoerd en dat er niets wordt verspild.
Het is een ingenieuze oplossing en als fan van technologie ben ik onder de indruk. Omdat de ERD 220i compacter is dan zijn voorganger, hoeven we ook minder om te pakken. Hij baant zich gewoon een weg door smalle doorgangen. Mijn werknemers zijn onder de indruk van zijn acceleratie en kracht - en ik ben onder de indruk dat ze veilig blijven. De trilaterale bescherming van het staplatform en de automatische snelheidsaanpassing houden de zaken veilig, zelfs op drukke momenten.
En wat vindt u van de efficiëntie van de ERD 220i?
Door het gebruik van deze trucks besparen we ongeveer 30 procent energie. Dat zegt denk ik genoeg.
Overzicht project
Uitdagingen
Vermindering van de CO2-voetafdruk van de trucks door duurzamere aandrijfsystemen.
Vraag naar hoge beschikbaarheid van trucks.
Beperkte routes op piekmomenten door blokopslag van palletten.
Voertuigen zijn 24 uur per dag, zes dagen per week in bedrijf en worden daarom intensief gebruikt.
Het laden van vrachtwagens via hellingbanen en donkere vrachtcompartimenten en de laadsituatie stellen hoge eisen aan veiligheid en comfort.
Oplossingen
30 ERD 220i elektrische stapelaars met geïntegreerde lithium-ion batterij.
30 snellaadpunten strategisch geplaatst in de overslaghal.
ERD 220i heeft een ruim stapelbaar ontwerp met driezijdige bescherming.
Automatische snelheidsaanpassing in bochten en bij het rijden over hellingen.
De koplamp met sensor detecteert de omgeving van de vrachtwagen en verlicht de donkere laadruimte.
Successen
Snellere opslag-, overslag- en ophaalprocessen.
Hoogste veiligheidsnormen om chauffeurs en goederen te beschermen.
Hoge beschikbaarheid van het wagenpark door de mogelijkheid om de lithium-ion batterijen tussentijds op te laden.
Lagere energiekosten door de oplossing voor actief laadbeheer.
Uitzonderlijk wendbaar
De POWERLiNE elektrische stapelaar ERDi is de meest compacte in zijn klasse. Hij rijdt en manoeuvreert snel en veilig in smalle gangen.
Hoge beschikbaarheid
De snelle oplading van de lithium-ion batterij zorgt voor hoge prestaties van de trucks.
Hoogste veiligheidsnormen
De driezijdige bescherming van het staplatform zorgt voor veiligheid. De automatische snelheidsaanpassing op hellingen helpt ongelukken te voorkomen.
Ongeëvenaarde duurzaamheid
POWERLiNE trucks zoals de ERD 220i met geïntegreerde lithium-ion batterij zijn CO2-neutraal tot aan de levering aan de klant.