Waar moet u rekening mee houden bij het inrichten van uw magazijn? Welk type rek is het meest geschikt voor uw toepassing? U ontdekt het in deze brochure.
Automatisering is trending. Maar niet elk magazijn hoeft geautomatiseerd te worden. In deze whitepaper geven we u tips mee om de goede beslissing te nemen.
Maximale opslagdichtheid voor Bresser in Duitsland
Om de sterke toename van online bestellingen snel en betrouwbaar af te handelen, vertrouwt Bresser op een holistische logistieke oplossing bestaande uit een mobiel stellingsysteem, hefstellingen en een Jungheinrich WMS voor de digitale afhandeling van de processen.
De embedded inhoud vereist uw toestemming.
Helaas is deze inhoud is niet beschikbaar vanwege uw huidige cookie-voorkeuren.
Gelieve "marketing" cookies om de inhoud weer te geven.
Trouw aan het bedrijfsmotto “Verbreed je horizon” heeft Bresser, wereldwijd marktleider op het gebied van optische instrumenten, weerstations en fotostudio-apparatuur, samen met Jungheinrich zijn logistieke horizon verbreed. In het uitgebreide centrale magazijn in Rhede werd een modern mobiel stellingsysteem geïnstalleerd in combinatie met plateauliften en het Jungheinrich Warehouse Management System (WMS). De holistische logistieke oplossing zorgt voor een optimale materiaalstroom met een bijna twee keer zo hoge magazijndichtheid. Met een oppervlakte van bijna 10.000 m² heeft de klant nu voldoende capaciteit om het gestaag toenemende aantal online bestellingen met vertrouwen af te handelen.
Blauwdruk voor het magazijn van de toekomst
De impuls voor de nieuwe apparatuur in het logistieke centrum van Bresser kwam van een enorme toename in orders, veroorzaakt door productinnovatie, nieuwe merken en succesvolle verkoopactiviteiten. Om een oplossing op maat te ontwikkelen die zowel de ruimtecapaciteit als de doorvoercapaciteit zou verhogen, gaf het team van Jungheinrich-experts vooraf professioneel advies over de materiaalstroom. Naast de digitalisering van de orderverwerking waren de belangrijkste doelen voor de herstructurering het afschaffen van externe magazijnen en het verlagen van de bedrijfskosten.
Gedigitaliseerde efficiëntie in materiaalstroom
Met ongeveer 10.000 m² vloeroppervlak biedt het uitgebreide hoofdkantoor voldoende ruimte voor de nieuwe logistieke oplossing bestaande uit een mobiel palletstellingensysteem, vier plateauliften van bijna 5 m hoog voor de gecomprimeerde opslag van kleine onderdelen en een ETV 214 reachtruck voor snel en efficiënt stapelen en ophalen. De orderverwerking wordt digitaal aangestuurd via het Jungheinrich WMS. Hierdoor behoren papieren processen en het handmatig sorteren van pakbonnen definitief tot het verleden. Een enorme toename in efficiëntie, want het foutpercentage daalt naarmate de pickcapaciteit toeneemt.
Slim gebruik van resources
Martin Hoyer van Jungheinrich weet dat “zonder WMS het volledige potentieel van een magazijn niet kan worden benut”. Hij ondersteunt Bresser al enkele jaren als gespecialiseerd consultant voor logistieke systemen. Tijd- en inspanningrovende manto-goederenprocessen verlopen nu volgens het goederen-naar-de-man principe, waardoor het totale werkproces is verbeterd. Veel afstanden zijn geëlimineerd, externe magazijnen zijn gesloten en, last but not least, compacte opslag leidt ook tot een aanzienlijke verlaging van de energie- en bedrijfskosten in het magazijn. Ergonomische werkplekken in de verpakkings- en verzendingszones en in de retourzones vergemakkelijken de werkprocessen en verhogen de motivatie van de werknemers.
Samenwerking op gelijke voorwaarden
“Wanneer er zich problemen voordoen binnen onze logistiek, staat de After Sales Service van Jungheinrich altijd klaar om ons op korte termijn te helpen”, zegt Tim Hofstede, operationeel directeur van Bresser GmbH. Hij waardeert ook het vertrouwen dat in de loop der jaren is gegroeid en de voordelen van het werken met Jungheinrich als leverancier van totaaloplossingen die alles levert wat nodig is om het bedrijf naar succes op de lange termijn te leiden. Met een productiviteitsstijging van meer dan 30% en maar liefst 7.000 verzonden pakketten per dag was de modernisering een compleet succes voor Bresser.
Tim Hofstede
Operational Managing Director bij Bresser GmbH
“Het digitaliseren van onze logistieke processen was een noodzakelijke stap om onze toekomstige levensvatbaarheid te garanderen.”
3 vragen aan Tim Hofstede
Operational Managing Director bij Bresser GmbH
Waarom heeft u gekozen voor een verrijdbare stelling van Jungheinrich en wat zijn volgens u de belangrijkste voordelen?
Voor ons was de verrijdbare palletstelling de sleutel om onze magazijncapaciteit te vergroten en tegelijkertijd de doorvoercapaciteit te verhogen. Dankzij de flexibele verrijdbare gangpaden kunnen we met deze oplossing altijd nauwkeurig op onze behoeften reageren en zo de ruimte optimaal benutten.
Wanneer de rekken uit elkaar worden geschoven, komt er altijd een werkgang vrij precies waar dat nodig is. Zo hebben we snel toegang tot de gewenste items. De bespaarde ruimte is beschikbaar voor extra opslag. Daarnaast hebben we onze kosten kunnen verlagen door compacte opslag, wat natuurlijk ook een belangrijke factor is.
Welke verbeteringen zijn voortgekomen uit de modernisering en digitalisering van processen?
Naast bijna een verdubbeling van de magazijndichtheid en de kortere afstanden door het wegvallen van externe magazijnen, hebben we sinds de modernisering een aanzienlijk hogere doorvoercapaciteit bereikt. Met het WMS van Jungheinrich kunnen onze processen veel efficiënter en vooral digitaal via de computer worden gecoördineerd. Dit bespaart veel tijd en verhoogt de kwaliteit van het werk voor onze medewerkers. Routes worden geëlimineerd en het hele orderverzamelproces verloopt veel sneller.
Om onze positie als een van de marktleiders te behouden, hebben we niet alleen in onze logistiek geïnvesteerd. Naast het hoogbouwmagazijn heeft het nieuwe hoofdkantoor ook een kantine met dakterras. De perfecte plek om te ontspannen van het werk.
Bent u tevreden over Jungheinrich als leverancier van totaaloplossingen en zou u de samenwerking die u met hen hebt aan anderen aanbevelen?
We werken al enkele jaren nauw samen met Jungheinrich en zijn zeer tevreden over de service. De snelle reactietijden van de servicemonteurs van Jungheinrich, die in noodgevallen altijd snel ter plaatse zijn, besparen ons lange stilstandtijden.
Een ander positief aspect is dat we in het kader van onze samenwerking altijd vaste contactpersonen hebben gehad. Daardoor hebben we in de loop der tijd een vertrouwensrelatie kunnen opbouwen - volgens ons de ideale basis voor een snelle en zinvolle samenwerking. Wij zouden Jungheinrich zeker aanbevelen als algemene onderaannemer en kijken uit naar meer projecten in de toekomst.
Overzicht project
Uitdagingen
Aanpassing van magazijnlogistiek aan het voortdurend toenemende ordervolume.
Vergroten van de opslagcapaciteit en buiten gebruik stellen van bestaande externe magazijnen.
Optimalisatie van de materiaalstroom en verlaging van de bedrijfskosten.
Digitalisering van handmatige en papieren processen in het magazijn.
Oplossingen
Advies over materiaalstroom als basis voor een holistische logistieke oplossing.
Magazijnuitbreiding met verrijdbare stellingen, palletstellingen en stellingkasten.
ETV 214 reachtruck voor hoge handlingprestaties en flexibel manoeuvreren.
Warehouse Management System (WMS) voor efficiënte orderverwerking.
Successen
Uitgebreide opslagcapaciteit met een productiviteitsstijging van meer dan 30%.
Met Warehouse Management Systems kunt u het gebruik van bestaande middelen optimaliseren en individuele taken van alle medewerkers in het magazijn ondersteunen.