Als er elke week 11.000 onderdelen moeten worden getransporteerd, is een toekomstbestendige oplossing vereist. Daarom vertrouwt DAX MetallForm op onze AGV ERC 213a, die 22 transporten per uur afhandelt en ongeveer 80% van de onderdelen automatisch door de productie transporteert.
De een kent de wereld van de plaatbewerking als geen ander, de ander is een ervaren automatiseringsexpert: TRUMPF en Jungheinrich zijn zwaargewichten in hun vakgebied. De twee bedrijven bundelen nu hun expertise om het tempo van genetwerkte plaatwerkproductie te versnellen met behulp van op maat gemaakte intralogistieke oplossingen. Jungheinrich levert AGV's (Automated Guided Vehicle Systems) voor geautomatiseerde materiaalstromen. De TruTops Fab Logistic productiebesturingsmodule van TRUMPF zorgt ervoor dat de AGV's altijd op het juiste moment op de juiste plaats zijn. DAX MetallForm heeft het uitgeprobeerd.
Frank Schmitz, CEO van DAX MetallForm, kijkt tevreden toe hoe het gele Automatisch Geleide Voertuig (AGV) een pallet met lasergelaste vormstukken aflevert bij het dockingstation naast de buigmachine. Zodra de machineoperator de onderdelen heeft verwerkt en dit heeft genoteerd in de TruTops Fab productiebesturingsmodule, haalt de AGV de pallet weer op. Dit is precies hoe handig en ongecompliceerd Schmitz het zich had voorgesteld toen hij besloot zijn productieprocessen in beweging te zetten met behulp van de partneroplossing van TRUMPF en Jungheinrich.
Tobias Staab, projectmanager Sales Operations AGV bij Jungheinrich, legt uit: "Toenemende productvarianten, dalende batch-aantallen en kortere levertijden dwingen plaatverwerkers ook om indirecte processen te verminderen. Het transport van materialen en onderdelen van A naar B is daar één van. Een geautomatiseerde materiaalstroom garandeert snellere doorlooptijden en brengt transparantie in de processen."
Om ervoor te zorgen dat nog meer plaatverwerkers in de toekomst kunnen profiteren van de voordelen van een geautomatiseerde materiaalstroom, besloten de intralogistieke experts van Jungheinrich en de plaatwerkspecialisten van TRUMPF hun expertise te bundelen in een partnerschap. Manuel Schwestka, TruConnect projectmanager bij TRUMPF, voegt hieraan toe: "Als systeemaanbieder willen we onze klanten geïntegreerde oplossingen uit één hand bieden. In de steeds complexere wereld van plaatbewerking betekent dit ook de integratie van interfaces en partners.
Jungheinrich zit op dezelfde golflengte als wij. De AGV's van Jungheinrich zijn beproefd, hebben state-of-the-art technologie en onze kwaliteits- en servicenormen zijn compatibel." En de alliantie biedt ook voordelen voor Jungheinrich. Tobias Staab legt uit: "Door de samenwerking met TRUMPF hebben we de mogelijkheid om de specifieke behoeften van plaatverwerkers te bepalen, zodat we voor hen oplossingen op maat kunnen ontwikkelen. Dit stelt ons in staat om een modulair systeem te creëren waarvan veel klanten in de industrie in de toekomst zullen profiteren."
De samenwerking tussen TRUMPF en Jungheinrich bestaat al sinds 2019. Het hart van de gezamenlijke intralogistieke oplossing is de interface tussen de TruTops Fab-productiebesturingsmodule van TRUMPF en de logistieke AGV-interface van Jungheinrich. Het systeem sluit rechtstreeks aan op het productieplan van de TruTops Fab-software. De software plant volledig geautomatiseerde materiaalbewegingen. De AGV's leveren de materialen direct aan de machines en werkplekken die zogenaamde docking stations hebben of bufferen ze in een magazijn. De docking stations gebruiken sensoren om de ladingdragers te detecteren en melden de ontvangst van het materiaal aan TruTops Fab.
Nadat de machine klaar is met verwerken, controleert de software van TRUMPF naar welke machine het materiaal getransporteerd moet worden voor verdere verwerking volgens het productieplan en stuurt een transportopdracht naar het besturingssysteem van de AGV. Schwestka vat de voordelen samen: "De software houdt rekening met prioritering en plant de transporten route- en tijdgeoptimaliseerd.
Omdat het systeem flexibel reageert op spontane veranderingen in het productieproces en de transporten dynamisch opnieuw plant, worden het aandeel onproductieve hulpprocessen en transporttijden verminderd." Tobias Staab meldt: "De voordelen van betrouwbaar, snel en automatisch onderdelentransport maken het AGV-systeem tot een belangrijk puzzelstukje in de automatisering. De klant kan rustig achterover leunen omdat hij kan vertrouwen op de efficiënte interactie tussen TruTops Fab en de Automatisch Geleide Voertuigen."
Het systeem werd getest in de productieomgeving in de TRUMPF Smart Factory in Chicago, VS. Eind 2020 namen de partners de intralogistieke oplossing in gebruik bij DAX MetallForm, gevestigd in Cochem. De fullserviceprovider in de plaatwerksector produceert behuizingen en frames voor grootformaat machines en een breed scala aan afzonderlijke onderdelen. Vooral de tijdrovende handling van de kleine onderdelen vertraagde de productie bij DAX steeds meer.
Schwestka legt uit: "In de plaatwerkproductie is het doel om indirecte processen te optimaliseren en doorlooptijden te verkorten. Dit wordt onder andere bereikt met een optimale materiaalstroom. Voor het eerst neemt onze oplossing ook werkplekken, machines en gebieden buiten het grote magazijn op in de geautomatiseerde materiaalstroom." Hier moesten machineoperators vaak zelf nadenken over materiaalvoorziening en transporten. Met ongeveer 11.000 onderdelen die wekelijks door de productie van DAX gaan, was dit een zeer kostbaar en tijdrovend proces, dat vaak ten koste ging van de transparantie.
Frank Schmitz, CEO van DAX MetallForm, vertelt: "Ongeveer 80 procent van de onderdelen past op pallets. Deze kunnen nu automatisch door het productieproces worden verplaatst. We weten altijd welke onderdelen zich waar bevinden en wat hun verwerkingsstatus is. De geautomatiseerde transportoplossing in combinatie met de AGV vermindert onze insteltijden met ongeveer 20% en onze doorlooptijden met ongeveer 25%."
Een ERC 213a AGV is momenteel in gebruik bij DAX. Deze kan 22 transporten per uur aan en is zo compact dat hij zelfs in de kleinste ruimtes pallets kan vervoeren. Een 2,8 kW draaistroommotor zorgt voor constante prestaties en de elektrisch geregelde, maar krachtige hefmotor zorgt voor soepel en stil heffen en dalen van de lastdragers. Dankzij de moderne lithium-ion technologie en het automatisch opladen van de booster heeft de ERC 213a een bijzonder hoge beschikbaarheid. Uitgebreide veiligheidssensoren zorgen ook voor het hoogste veiligheidsniveau voor de DAX productieoperators.
Om klanten in staat te stellen geleidelijk over te schakelen op volledige automatisering, kan TruTops Fab ook een transportopdracht toewijzen aan een werknemer met een pallettruck of een vorkheftruck. Voor DAX is een gemengde operatie precies wat we nodig hadden, zegt Schmitz: "De AGV neemt het transport van de onderdelen die op pallets passen standaard over. Onze medewerkers gebruiken de EJE elektrische pallettruck van Jungheinrich om de grote onderdelen te vervoeren. Deze flexibiliteit past bij ons.