CEVA Logistics zet vol in op verduurzaming van haar CO2-voetafdruk. Wereldwijd wil de logistieke dienstverlener daarom binnen enkele jaren overschakelen op lithium-iontrucks. In Grobbendonk zette CEVA die stap al en leverde Jungheinrich 54 lithium-iontrucks en 20 powerbanks.
Vanuit het imposante Europees distributiecentrum (EDC) in Grobbendonk, langs het Albertkanaal, verzorgt CEVA Logistics de B2B logistiek voor één van ’s werelds grootste schoenenproducenten. Dagelijks worden gemiddeld zo’n twaalf containers aangevoerd vanuit de Antwerpse haven naar de naastgelegen containerterminal. De goederen worden in het EDC gelost, opgeslagen, gepickt en verzonden naar klanten in heel EMEA. “Daarnaast verzorgen we ook value added services voor onze klant”, vult de Site Manager aan. Het logistieke proces beslaat vijf aaneengeschakelde hallen, elk 10.000 m2 groot, en is verregaand geautomatiseerd, met onder andere sorters, conveyors en AMR’s. Maar mobiel intern transport is nog steeds onmisbaar.
Voor het benodigde materieel vertrouwt CEVA al jaren op Jungheinrich als ‘prefered supplier’. Sinds het voorjaar van 2022 is de volledige vloot voorzien van lithium-ionbatterijen. “De overstap naar lithium-iontechnologie past perfect binnen onze duurzaam-ondernemen-strategie”, vertelt de Site Manager. Wereldwijd zet CEVA in op het reduceren van de CO2-uitstoot en het vergroenen van haar activiteiten. Binnen een paar jaar wil de logistieke dienstverlener wereldwijd de overstap naar lithium-ion intern transport voltooien.
In Grobbendonk rekende de business case voor lithium-ion zich snel rond. Site Manager: “We werken hier in twee ploegen en de MHE (Material Handling Equipment) wordt intensief ingezet. Ook ging er relatief veel tijd verloren aan het wisselen van loodzuur batterijen. Die noodzaak vervalt met lithium-ionbatterijen. De batterijen worden nu probleemloos tussentijds geladen, bijvoorbeeld tijdens (koffie)pauzes, zodat de trucks moeiteloos onze 2 ploegeninzet aankunnen.”
Dankzij de omschakeling naar lithium-ion kon de vloot in Grobbendonk bovendien drastisch worden gereduceerd. Waar voorheen meer dan 60 trucks - en evenveel wisselbatterijen - nodig waren, volstonden initieel 45 lithium-iontrucks, variërend van transpalletten tot reachtrucks en orderpickers. Inmiddels is dat aantal als gevolg van de toenemende activiteiten gegroeid naar 54 trucks.
Een groot deel van de trucks is afkomstig uit het POWERLiNE gamma. POWERLiNE heftrucks zijn ontworpen rondom de geïntegreerde lithium-ionbatterij en zijn daardoor compacter en wendbaarder. Het zicht op de last en de werkomgeving werden aanzienlijk verbeterd. “Ook dat is een belangrijk aspect geweest bij onze hernieuwde keuze voor Jungheinrich”, geeft de Site Manager aan.
Het tussentijds laden van de lithium-ionbatterijen gebeurt gecentraliseerd. Het grote laad- en wisselstation, dat voorheen werd gebruikt om de loodzuurbatterijen te wisselen en te laden, is zo vrijgekomen voor de technische dienst van CEVA. “Met het wegvallen van de noodzaak om batterijen te wisselen en laden is het proces ook veiliger en meer ergonomisch geworden”, merkt de Site Manager. “Het wisselen en laden van loodzuurbatterijen brengt toch risico’s met zich mee. Bij het laden van een lithium-ionbatterij is dit anders, er zijn immers geen gassen die vrijkomen of tijdrovende of arbeidsintensieve batterijwissels nodig.”
Iedere nieuwe laadplek is door Jungheinrich voorzien van powerbanks, die zijn aangesloten op de zonnepanelen op het dak van het EDC. In totaal leverde Jungheinrich 20 powerbanks met elke 32,5 kWh opslagcapaciteit. De zonnepanelen beslaan 40.000 m2. “Hiervoor hebben we onze elektriciteitsinfrastructuur aangepast, maar de oplossing biedt louter voordelen”, vertelt de Site Manager. Eén van die voordelen is ‘peakshaving’, waarbij piekbelastingen op het energienet worden voorkomen. “Het efficiënter omgaan met energie heeft eveneens bijgedragen aan het rond rekenen van de business case”.
Ook het laadgedrag van de operators is aangepast. “Natuurlijk is het in het begin even wennen als je jarenlang gewend bent dat tussenladen ‘not done’ is en de levensduur van de batterij schaadt. Maar inmiddels zijn onze operatoren niet anders gewend en profiteren we elke dag opnieuw van de voordelen van lithium-ion.”
De Site Manager kijkt verder vooruit en ziet nog meer mogelijkheden: “Alle trucks worden nu geladen via de powerbanks. De zonnepanelen wekken echter veel meer energie op waardoor we graag samen met Jungheinrich kijken naar de mogelijkheden om de opgewekte energie ook te gebruiken voor bijvoorbeeld onze conveyors of sorteerinstallaties. Zo maken we nog efficiënter gebruik van de oplossing en worden de processen nóg duurzamer.”
Alle trucks worden bij CEVA Logistics in Grobbendonk geleverd volgens een flexibel verhuurmodel om de flexibiliteit van de intralogistieke vloot te verhogen. In combinatie met een proactief vlootbeheer is het voor CEVA nóg eenvoudiger om op- en af te schalen als de inzet verandert en blijkt dat een ander type truck beter geschikt is. Het flexibele systeem vermijdt overcapaciteit en garandeert een hoge beschikbaarheid en verlaagt de operationele kosten van CEVA aanzienlijk.
Met dit concept levert Jungheinrich geen specifieke trucks, maar een dienst - gebaseerd op een optimale inzetbaarheid van de vloot. Het geleverde materieel is immers vanaf de eerste dag flexibel.