Elektronica is booming: Met een nieuw semi-automatisch smallegangenmagazijn en het Jungheinrich WMS Series 2 zet de marktleidende kabelfabrikant PSZ electronic uit de Oberpfalz (Duitsland) zijn dynamische groei voort.
Het is lonend als een bedrijf het goed doet, maar groei brengt ook zijn eigen uitdagingen met zich mee. "Onze logistieke infrastructuur stond al op springen. Ons oude en voornamelijk manueel magazijn met een capaciteit van slechts 1.500 palletten kon de jaarlijkse omzetstijgingen van soms meer dan 20% niet meer aan", legt Andreas Prey uit logistiek manager bij PSZ electronic GmbH in Oberpfalz (Duitsland). PSZ electronic produceert en assembleert kabel- en systeemoplossingen voor verwarmings- en ventilatietechniek, machinebouw, installatietechniek, gereedschapsbouw en speciale voertuigbouw, evenals producten voor marktleiders in de medische technologie. Wereldwijd heeft PSZ electronic ongeveer 1.000 mensen in dienst, met productiefaciliteiten verspreid over Duitsland, Tsjechië, Albanië en Tunesië.
Het logistieke centrum in Vohenstrauss is de centrale hub die is ontworpen om toezicht te houden op de verplaatsing van alle onbewerkte en afgewerkte goederen. Het centrum regelt bovendien ook de levering aan de beoogde klanten. Dat is een behoorlijk veeleisende taak. "We hebben momenteel enkele tienduizenden artikelen in ons assortiment, die moeten worden verpakt in een groot aantal varianten en gelabeld volgens de specificaties van de klant", zegt Prey. Om dit te bereiken gebruikt het bedrijf QR-codes. Deze codes hebben grote voordelen in termen van informatiedichtheid ten opzichte van eenvoudigere barcodes, zoals de EAN- of NVE-codes die vaak in de logistiek worden gebruikt.
In zijn zoektocht naar een nieuwe, efficiëntere logistieke oplossing zocht Prey deskundig advies: "Omdat Jungheinrich een van onze klanten is, namen we snel contact op met onze collega's om te bespreken welke methode van opslaguitbreiding en systeemconversie het beste bij onze eisen zou passen", herinnert Prey zich.
"De vraag die we stelden was: Hoe kan de bestaande ruimte beter worden benut om maximale opslagcapaciteit te bereiken? En niet te vergeten: Hoe kunnen we ervoor zorgen dat we flexibel kunnen reageren op de uitdagingen van de toekomst?" onthult Prey.
Het resultaat van het daaropvolgende intensieve overleg en de projectplanning met de logistieke experts van Jungheinrich uit Beieren was een volledige ombouw van het magazijn. Het conventionele magazijn met brede gangen moest worden vervangen door een semi-automatisch magazijn met smalle gangen en een capaciteit van meer dan 5.000 palletten.
Om de efficiëntie, veiligheid en ergonomie van het orderverzamelen te verbeteren, werd het systeem ontworpen voor dwarsstapelen met een rekkendiepte van 800 millimeter. De rekken worden benaderd door twee EKX 410 hoge stellingstapelaars. De stapelaars zijn uitgerust met draadgeleiding, terminals, scanners en magazijnnavigatie en kunnen intuïtief en uiterst betrouwbaar worden bediend door PSZ magazijnmedewerkers. Zo is een druk op de knop voldoende voor het magazijnnavigatiesysteem om de smallegangentruck naar de bestemming te leiden.
In het Warehouse Management System (WMS serie 2) wordt alle informatie verzameld. Zelfs deze basisvariant van het WMS is in staat om de volledige materiaal- en informatiestroom te synchroniseren. Hierdoor kan het magazijn optimaal worden beheerd en gecontroleerd. Last but not least kan de software flexibel worden aangepast aan veranderingen in het magazijn dankzij een groot aantal verschillende modules en is daarmee toekomstbestendig.
"Dit systeem", zegt Prey, "tilt onze logistieke infrastructuur naar een heel nieuw niveau. Met het nieuwe magazijn kunnen we nu de opslag- en uitslagprocessen van al onze verschillende artikelen optimaal in kaart brengen en ondersteunen. Denk hierbij aan het verplaatsen van standaard europalletten, gaasboxen of dozen en containers voor orderpicking in de logistiek van kleine onderdelen", legt Prey uit, verwijzend naar de enorme variëteit aan producten en de daaruit voortvloeiende uiteenlopende eisen op het gebied van verpakking en verpakkingsafmetingen. Een kabelboom van PSZ kan bijvoorbeeld 8 m lang zijn of slechts een paar centimeter.
De verhuizing van het oude naar het nieuwe magazijn vond plaats in de jaarwisseling van 2016/2017. "We wilden bewust een clean break maken en de verhuizing van het oude naar het nieuwe magazijn in 1 dag afronden", vertelt de logistiek manager van PSZ. "Het was fantastisch teamwork". Gedurende 4 weken in december hebben alle betrokkenen - de medewerkers van PSZ en hun collega's van Jungheinrich - de handen ineengeslagen. Voor Prey was het cruciaal om de medewerkers die het systeem uiteindelijk zelfstandig zouden moeten bedienen vanaf het begin bij het project te betrekken. "Het systeem is eenvoudig te begrijpen en je raakt snel vertrouwd met de verschillende functies", zegt Prey.
"Onze medewerkers vonden ons nieuwe smallegangenmagazijn en het WMS meteen goed. Vanuit het oogpunt van de medewerkers vereenvoudigt het nieuwe semi-automatische magazijn niet alleen hun werkprocessen, het maakt de processen ook veel transparanter, zodat ze hun rol in de organisatie als geheel beter begrijpen. Dit helpt hen weer om zich te identificeren met hun werk".
De logistiek specialist is vooral blij dat de kwaliteit van het werk van elke individuele medewerker aanzienlijk is verbeterd met de bouw van het nieuwe magazijn. Prey legt uit hoe de zaken zijn verbeterd: "Waar de medewerkers in het oude magazijn enorm veel tijd besteedden aan het zoeken naar een specifiek product, weten ze nu - dankzij de real-time voorraadbeheerfunctie - welke hoeveelheid van het gewenste artikel op welk moment op welke locatie te vinden is. De oplossing met radiodata in combinatie met het Jungheinrich WMS creëert de perfecte omgeving. Voor het eerst is de orderverwerking papierloos. Het resultaat is een verbeterd overzicht, verhoogde transparantie en een end-to-end bestelproces. Het werk is veel efficiënter en eenvoudiger en het foutenpercentage daalt tot een minimum".
"Het semi-automatische magazijn en het WMS maken ons nog beter afgestemd op onze productievestigingen over de hele wereld, maar ook nog beter afgestemd op onze klanten en hun behoeften", benadrukt Prey. "Dankzij de digitalisering en ons uitgebreide, intelligente intralogistieke concept zijn we nu in staat tot veel geavanceerdere logistieke processen dan ooit tevoren." Dat is een groot succes. "Iedereen die ons hier in Vohenstrauss bezoekt, wil de nieuwe faciliteit zien. We leiden ze graag rond - het magazijn ziet er fantastisch uit en maakt echt indruk op bezoekers".
Logistiek manager Andreas Prey is enthousiast over de samenwerking met het expertteam van Jungheinrich: "Alles was perfect vanaf het begin: van de planningsfase en de implementatiefase tot de 'go live'-datum en de aanloopfase onder toezicht van de Jungheinrich-experts". Zo'n intensieve samenwerking is zeldzaam in deze branche en niet vanzelfsprekend. Het persoonlijke hoogtepunt voor Prey was de dag van de omschakeling op 2 januari 2017: "Alles verliep zoals we voor ogen hadden - een naadloze verhuizing die intralogistiek naar een heel nieuw niveau bracht. Nu zijn we klaar voor de toekomst. Het kan niet beter. Wat de toekomst ook brengt op het gebied van verdere groei en nieuwe eisen van klanten, we zijn er klaar voor".