Call4Service
Contactformulier
Nieuwsbrief
Vacatures
Referentie Aglukon
Optimalisatie van AGLUKON's intern transport

Schaalbare automatisering met groeipotentieel voor de toekomst

Om de capaciteit en efficiëntie van het magazijn te verhogen, besloot AGLUKON Spezialdünger een nieuw, semi-automatisch magazijn met smalle gangen te bouwen. De AGV, de palletstellingen en het WMS werden door Jungheinrich uit één hand en op korte termijn geleverd. 

Met bekende merken als Wuxal en Complesal staat AGLUKON Spezialdünger voor topkwaliteit in de meststoffensector. Om deze hoge standaard te handhaven en eventuele capaciteitsknelpunten tegen te gaan, heeft AGLUKON geïnvesteerd in een nieuw magazijn met smalle gangen en de modernste magazijntechnologie. In een ruim nieuwbouwmagazijn worden nu grondstoffen en eindproducten in een semi-automatisch systeem verwerkt. Als hoofdaannemer leverde Jungheinrich smallegangentrucks, UPC-shuttles en automatisch geleide voertuigen, die worden aangestuurd door een uitgebreid magazijnbeheersysteem. En het mooiste is: alle componenten zijn schaalbaar en kunnen in de toekomst eenvoudig worden uitgebreid.

 

 

Schaalbare automatisering

Terwijl de voorraad voorheen over zes verschillende magazijnen was verspreid en over lange afstanden moest worden vervoerd, profiteert de klant nu van korte afstanden en efficiënte processen. “Er werden onnodig lange afstanden afgelegd, soms buiten, waardoor onze industriële vrachtwagens aan veel slijtage onderhevig waren. En de medewerkers moesten vaak lang zoeken naar het juiste materiaal. Dit moest veranderen,” legt CTO Dr. Benjamin Klug uit. “De eisen waren duidelijk: efficiënte processen, zoveel mogelijk geautomatiseerd om kwaliteit te garanderen.” In de loop van het project is al 50% van het magazijn met smalle gangen geautomatiseerd, en er zullen nog meer gebieden volgen. 

Geïntegreerde logistiek uit één hand

Het geautomatiseerde smallegangenmagazijn heeft twee identieke gebieden met elk vier gangen en een totale capaciteit van meer dan 5.000 palletopslaglocaties. Het transport van eindproducten is volledig geautomatiseerd met behulp van EKX 516a trucks, terwijl grote pakketten en grondstoffen die een iets complexere behandeling vereisen handmatig worden getransporteerd met twee smallegangentrucks. De verpakkingslijn maakt gebruik van ERC 217a automatisch geleide voertuigen. Gevaarlijke goederen worden opgeslagen in een nieuw geïntegreerd shuttle magazijn dat bediend wordt door twee UPC shuttles. 

Complexe implementatie in recordtijd

Een bijzonder aspect van de AGLUKON productiefaciliteit is de locatie in het centrum van een gemengd industrie- en woongebied. Naast de coördinatie van alle betrokken partijen moesten er ook een aantal veiligheidsvoorschriften in acht worden genomen. “We moesten het project afronden voor het begin van ons hoogseizoen en daarom moest het gebeuren tijdens de bouwwerkzaamheden en de lopende werkzaamheden,” zegt Dr. Klug. Dankzij het proactieve, snelle en doelgerichte werk van het team konden we de planning van de klant halen en het project succesvol afronden. 

Geoptimaliseerde magazijnlogistiek rondom

De klant ziet het als de grootste verbetering dat de gehele voorraad onder één dak is gehuisvest en als onderdeel van één systeem wordt verwerkt. “Jungheinrich bood de beste oplossing voor onze behoeften en was in staat om het complete pakket uit één hand te leveren”, zegt CTO Klug vol lof over de samenwerking. Naast een aanzienlijke capaciteits- en efficiëntietoename profiteert de klant van lagere foutpercentages en een projecteerbare beschikbaarheid. “Het systeem past perfect in onze activiteiten en we zijn nu ideaal gepositioneerd voor verdere groei in de toekomst.” 

 

Dr. Benjamin Klug Aglukon
Dr. Benjamin Klug
Chief Technology Officer (CTO) at AGLUKON Spezialdünger

“Jungheinrich bood de beste oplossing voor onze behoeften en was in staat om in recordtijd een complete oplossing uit één hand te leveren.”

 

3 vragen aan Dr. Benjamin Klug

CTO at AGLUKON Spezialdünger

 

Overzicht project

Uitdagingen

  • Optimalisatie en geleidelijke automatisering van magazijnprocessen
     
  • Capaciteitsknelpunten en verwarrende structuren in voorraadbeheer
     
  • Toenemend tekort aan geschoolde arbeidskrachten met hogere eisen van klanten
     
  • Snelle realisatie en implementatie in dagelijkse werkzaamheden

Oplossingen

  • Geautomatiseerde ERC 217a en EKX 516a trucks, evenals handmatige EKX 516k trucks
     
  • Palletstellingtechnologie voor een magazijn met smalle gangen met een totale capaciteit van meer dan 5.000 opslaglocaties
     
  • Shuttle magazijn en twee UPC shuttles om het compacte magazijn te bedienen
     
  • Uitgebreid WMS voor geïntegreerd magazijnbeheer en procesbesturing

Successen

  • Voorspelbare beschikbaarheid dankzij verbeterd overzicht van de voorraad
     
  • Verhoogde capaciteit in het flexibele hoogbouwmagazijn met opties voor toekomstige uitbreiding
     
  • Verhoogde efficiëntie dankzij geautomatiseerd transport van producten op maat
     
  • Project afgerond in zeer korte tijd en ruim voor de start van het hoogseizoen

 

 

Gebruikte oplossingen