Als onderdeel van een pilootproject in Noorwegen begint Jungheinrich zijn klantendienst CO2-neutraal te maken.
Het doel is om de uitstoot van de klantendienst op middellange termijn met 60% te verminderen om onze bijdrage te leveren aan meer klimaatbescherming en grondstofbesparing in de intralogistiek. De overige emissies worden gecompenseerd door bijkomende maatregelen.
Op basis van de klimaatvoetafdruk van de Noorse klantendienst in het jaar 2020 heeft Jungheinrich samen met projectpartner Fokus Zukunft een pakket van maatregelen voor CO2-reductie uitgewerkt. Een dynamische routeplanning - op basis van intelligente software - optimaliseert de dagelijkse ritten van de klantendienst in Noorwegen. Het systeem reageert op alle gebeurtenissen van de dag en past continu de planning aan, zodat de opdrachten altijd naar de meest geschikte servicetechnieker in de buurt wordt gestuurd. Alleen al in het gebied rond Oslo bespaart dit jaarlijks ongeveer 2.800 gereden kilometers per voertuig en dus een aanzienlijke besparing op emissies.
In een speciale rijopleiding werden bovendien alle servicetechniekers opgeleid om op de meest milieuvriendelijk manier te rijden. Het resultaat is een besparing tot 15% op brandstof of aandrijfenergie per voertuig. Tegelijkertijd bouwt Jungheinrich zijn servicevloot in Noorwegen geleidelijk om naar volledige elektrische voertuigen en werkt voortdurend aan het optimaliseren van het gewicht en de belasting van de servicevoertuigen.
Het bedrijf compenseert de onvermijdelijke uitstoot door deel te nemen aan een duurzaam waterkrachtproject. Met de continue verdere ontwikkeling en geleidelijke implementatie van de reductiemaatregelen neemt ook het aandeel onvermijdelijke emissies verder af. Na het pilootproject in Noorwegen zullen de aftersales serviceteams in Nederland en Groot-Brittannië worden omgevormd tot een CO2-neutrale klantenservice. Het proefproject voor een duurzame klantendienst onderstreept het engagement van Jungheinrich in de strijd tegen klimaatverandering en vormt een belangrijke mijlpaal in de doelstelling van het concern om klimaatneutraliteit te bereiken.
Wereldwijd zijn er in totaal meer dan 5.700 Jungheinrich servicetechnici in 40 landen actief voor het onderhoud van Jungheinrich trucks, automatische systemen en magazijninrichtingen. Het uitgebreide servicenetwerk garandeert de directe ondersteuning van Jungheinrich klanten en vormt daarmee de basis voor een maximale reactiesnelheid bij productstoringen om zo uitvaltijden te minimaliseren. Bovendien biedt de klantenservice ook andere diensten aan zoals ongevallenpreventie en energiemanagement. Voor deze constant groeiende klantenservice kan Jungheinrich rekenen op een modern onderdelencentrum in Kaltenkirchen (Duitsland). Dit distributiemagazijn en vele andere locaties in het internationale netwerk zorgen voor een optimale levering van Jungheinrich wisselstukken aan de servicetechniekers.